Är du gravid och har ont i rumpan?

Då är du inte ensam. När du är gravid och har ont i rumpan kan smärtan precis som rumpan delas i två. Antingen har du ont i sätet eller i rumpan. Eftersom det inte alltid är så lätt att veta om det är sätet eller rumpan som gör ont när det pratas om rumpsmärta, så börjar vi med att berätta lite om sätes smärtor

Smärta i sätet

• Har du ont när du går i trappor?

• Har du ont när du står upp?

• Har du ont när du står på ett ben?

• Känns det som en skarp smärta i rumpan?

Då kan man antingen ha väldigt spända sätesmuskler eller en låsning i bäckenet. Det är ganska vanligt att ha båda samtidigt.

Omedveten ändring av hållning

När du blir gravid förändras din kroppshållning ofta omedvetet. Din kropp rör sig på ett annat sätt när din mage gradvis blir större. När man dessutom har ont i bäckenet eller i rumpan förändras rörelsemönstret ännu mer. Detta kan göra att du får spända muskler, obalans i styrkan mellan de olika musklerna som ska röra sig likadant eller låsning i bäckenlederna. För att du ska få en bättre förståelse för detta vill vi gärna berätta lite mer om de stora sätesmusklerna.

De stora musklerna i rumpan kallas sätesmusklerna. De förbinder baksidan av bäckenet med lårbenet.

Gluteus Maximus

Den största av musklerna löper från korsbenet till lårbenet. Muskeln gör att du kan flytta benet rakt bakåt.

Det är särskilt viktigt när du reser dig från en stol eller går i trappor. Den låter dig rotera benet inåt och utåt.

Gluteus medius och gluteus minimus

De innersta och mellersta sätesmusklerna löper från baksidan av höftbenskammen ner till höft- eller lårbenskulan. Muskeln gör att du kan stå stabilt på ett ben, utan att bäckenet sjunker ner åt sidan.

Piriformis-muskeln

Ibland kan muskeln som kallas piriformis, som ligger djupt i rumpan, kan också bli spänd. Det kan irritera den stora nerven som slingrar sig nerför benet som kallas ischiasnerven. Då kan man även få ont i benet utöver att få ont i rumpan.

Nu när du vet lite mer om sätesmusklerna, vanliga förändringar i hållningen och rörelser när du är gravid, hoppas vi att det är lättare för dig att förstå varför du har ont.

Vad behövs för att musklerna ska fungera?

För att musklerna ska fungera som de ska är två saker särskilt viktiga.

Du behöver bra rörelse och funktion i bäckenlederna. Hjärnan behöver information från rörelsen i bäckenlederna för att kunna styra musklerna. Om musklerna inte fungerar som de ska, om de blivit svaga eller extra spända, fungerar inte alltid rörelsemönstret som det ska.

Ond cirkel

Leder som inte fungerar som de ska påverkar musklerna, och musklerna påverkar ledfunktionen.

När du kommer till Barkarby Wellness Kiropraktik undersöker vi ditt bäcken. Vi tar reda på om det är bäckenet som är låst, eller om musklerna är spända. Vi undersöker om bäckenet är roterad och om du har
kompensationer i ryggraden.

Vi kan visa dig hur du rör dig på ett bättre sätt för att passa din växande mage. Vi kan släppa upp låsta leder, spänningar i musklerna och ge övningar för muskler som behöver lite extra styrka för att stötta dig under hela graviditeten. Vi har över 27 års erfarenhet av kiropraktisk behandling av gravida kvinnor.

Skrivet av Farah Ghafoor kiropraktor med hjälp av Elisabeth Aas-Jakobsen,
kiropraktor